otwarci9Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego kontynuuje poszukiwania partnerów biznesowych w Skandynawii. Kolejnym etapem promocji regionu wśród firm Szwecji, Finlandii, Norwegii i Danii jest rozpoczęta właśnie kampania informacyjna, którą zainaugurowała misja gospodarcza z krajów skandynawskich (9-12 września) wraz z konferencją „Otwarci na Skandynawię” w Sand Valley Golf&Country Club w Pasłęku.

 

Około 40 skandynawskich przedsiębiorców i dziennikarzy poznawało województwo warmińsko-mazurskie i dyskutowało o możliwościach rozwoju międzynarodowej współpracy gospodarczej na poziomie regionu. Goście zgodnie uznali, że są otwarci na dalsze współdziałania i widzą olbrzymie szanse na kolejne inwestycje. – Kontynuujemy promocję województwa warmińsko-mazurskiego w Skandynawii. Rok temu podczas spotkania „Nordic Business Talks” poznaliśmy bliżej potrzebyi wymagania tamtejszych firm. Teraz pokazaliśmy, że odrobiliśmy lekcję, potrafimy słuchać i przygotowaliśmy ofertę skrojoną pod biznes tamtejszych krajów – mówi Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Władze województwa zdecydowały się przedstawić spójną wizję możliwości inwestycyjnych dla krajów ze Skandynawii.

 

Zaproszenie Warmii i Mazur do dyskusji o współpracy regionu ze Skandynawią oraz oczekiwaniach inwestorów przyjęli przedstawiciele skandynawskich firm i ambasad, Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders in Poland, ABSL), Warmińsko-Mazurska SSE oraz prof. Andrzej Buszko, ekonomista z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, który mówił o gospodarce w skali mikro i makro oraz jej wpływie na wzrost inwestycji  skandynawskich w Polsce. – Zagraniczne inwestycje bezpośrednie są dziś już zjawiskiem globalnym i są rozumiane jako główny czynnik rozwoju gospodarczego. Ubolewam, że nadal ogromna większość takich inwestycji odbywa się między zamożnymi krajami, mimo dostępności tańszej siły roboczej w gospodarkach rozwijających się. Najwolniejsze gospodarki przyciągają zaledwie 2 proc. obcych inwestycji bezpośrednich. Duże możliwości w tym zakresie niesie handel zagraniczny – mówił prof. A. Buszko.

 

W latach 2000-2010 kraje skandynawskie zajmowały 5. miejsce pod względem wartości bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Polsce i łącznie zainwestowały 9,48 mld euro. Skandynawia ma również strategiczne znaczenie w obrocie handlowym i jest drugim (po Niemczech) najważniejszym kierunkiem polskiego eksportu (7,4 proc. udziału). W Polsce działa już ok. 2 tys. firm ze Skandynawii w takich branżach, jak meblarstwo, telekomunikacja czy motoryzacja. Jednocześnie Polska mieści się w pierwszej dziesiątce krajów, w których inwestują Szwedzi, Norwegowie, Duńczycy i Finowie, a wartość tych inwestycji stanowi ok. 0,4 proc. ich bezpośrednich inwestycji zagranicznych. To pokazuje, że Skandynawia wciąż dysponuje ogromnym potencjałem do rozwoju na terenie Polski. – Skandynawscy przedsiębiorcy coraz chętniej spoglądają w stronę Polski, jako miejsca do inwestycji i szukają godnych zaufania partnerów, nastawionych są na długofalową współpracę. Doceniają dobrze wykształcone kadry, stawiają na innowacje rozwiązania i nowe technologie – mówi Agnieszka Kowalcze, dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC), sprawującej honorowy patronat nad tym wydarzeniem.

 

W dyskusjach podczas konferencji uczestniczyli także m.in.: Paweł Panczyj, dyrektor zarządzający ABSL, Aleksandra Summers z COIE, która zaprezentowała ofertę eksportową województwa, Radosław Zawadzki, dyrektor Departamentu Koordynacji Promocji Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Marszałkowskiego, który przedstawił plany promocyjne województwa na kolejne lata.

 

Warmię i Mazury łączą ze Skandynawią bliskość geograficzna, nieskalana natura oraz inwestorzy, którzy odnieśli w Polsce sukces. Największymi atutami inwestycyjnymi są bez wątpienia wykwalifikowana kadra, niskie koszty pracy, zwolnienia podatkowe i granty oraz dogodne sąsiedztwo obwodu kaliningradzkiego. Nie bez znaczenia są walory przyrodnicze, będące podstawą doskonałej oferty turystyczno-rekreacyjnej, w tym stającej się coraz popularniejszej w naszym kraju grze w golfa, posiadającej status gry biznesmenów. Po dyskusji uczestnicy konferencji mieli okazję zrelaksować się na polu golfowym w Pasłęku.

 

 

otwarci1otwarci2otwarci3otwarci4otwarci5otwarci6otwarci7otwarci8otwarci9otwarci10otwarci11otwarci12otwarci13otwarci14otwarci15otwarci16otwarci17otwarci18otwarci19otwarci20otwarci21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

samsung 444samsung 448samsung 449samsung 450samsung 451samsung 453samsung 458samsung 460samsung 461samsung 462samsung 465samsung 466samsung 467samsung 483samsung 484

 samsung 441