Artykuły z kategorii

Filhamonia Warmińsko-Mazurska - logo

W dwunastą rocznicę śmierci Jana Pawła II oraz w atmosferze zbliżających się Świąt Zmartwychwstania Pańskiego odbędzie się koncert w bazylice konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie, podczas którego zostanie wykonane Requiem d-moll KV 626 - największe dzieło sakralne Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Początek 2 kwietnia (niedziela) o godz. 20. Wstęp wolny.

W koncercie wystąpią: Ingrida Gápová – sopran, Ewa Marciniec – mezzosopran, Tadeusz Szlenkier – tenor, Jarosław Bręk – bas, Chór „Cantores Varmienses” przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (przygotowanie chóru –Benedykt Błoński) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Całość zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Piotr Sułkowski.

Messa da Requiem spośród wszystkich dzieł Mozarta zajmuje miejsce szczególne: owiane romantyczną legendą, kompozytor ogarnięty przeczuciami, iż pisze tę mszę jakby na własny pogrzeb. Dzieło niedokończone przez Mistrza, ale najpoważniejsze, najbardziej przejmujące ze wszystkich jego kompozycji.

Requiem powstało na zamówienie Franza Grafa von Walsegg-Stuppack, wiedeńskiego arystokraty, który tą kompozycją chciał uczcić pamięć swej przedwcześnie zmarłej małżonki. Mozart otrzymał zlecenie latem 1791 roku. Prace nad dziełem rozpoczął w październiku. Potem jednak odłożył partyturę, by realizować „pilniejsze” muzyczne zlecenia. Do pracy nad Requiem powrócił dopiero w listopadzie 1791 roku. 4 grudnia skreślił swoją ręką ostatnie 8 taktów Lacrimosy. Dzień później Mozart umiera pozostawiając niedokończone dzieło.

Po raz pierwszy fragmenty Requiem – zapewne w wersji a capella – wykonano 10 grudnia 1791 roku podczas mszy żałobnej za duszę Mozarta w wiedeńskim parafialnym kościele dworskim św. Michała. Całe Requiem (w postaci jaką znamy dziś) zaprezentowano pierwszy raz w dniu 2 stycznia 1793 roku, w wiedeńskiej Jahn-Sall, na specjalnym koncercie zorganizowanym na rzecz żony i dzieci kompozytora.

Spoza Messa da Requiem wyłania się nam obraz człowieka pełnego najgłębszych przemyśleń nad sprawami wieczności, sensu ludzkiego życia i istoty śmierci, obraz artysty, który stojąc na progu wieczności odnajduje ukojenie w Bogu i jego niezmierzonym miłosierdziu. Może właśnie z tych powodów, pisane na łożu śmierci, w pełnej świadomości kończącego się życia, to jedyne „autobiograficzne” arcydzieło Mozarta przemawia do nas tak wymownie…

Wykonawcy:

  • Piotr Sułkowski – dyrygent
  • Ingrida Gápová – sopran
  • Ewa Marciniec – mezzosopran
  • Tadeusz Szlenkier – tenor
  • Jarosław Bręk – bas
  • Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (przygotowanie chóru – Benedykt Błoński)
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Messa da Requiem d-moll, KV 626

  • I. Introitus
  • Requiem
  • II. Kyrie
  • III. Sequentia
  • Dies irae
  • Tuba mirum
  • Rex tremendae
  • Recordare
  • Confutatis
  • Lacrymosa
  • IV. Offertorium
  • Domine Jesu
  • Hostias
  • V. Sanctus
  • VI. Benedictus
  • VII. Agnus Dei
  • VIII. Communio
  • Lux aeternam