Artykuły z kategorii

 

fot. Grażyna Makara Tygodnik Powszechny1W sali koncertowej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii po raz pierwszy w Olsztynie zabrzmi viola organista-fortepian smyczkowy. Koncert odbędzie się 26 września 2014 roku.

 


W koncercie inaugurującym w 69.sezonie artystycznym cykl Mistrzowskich Recitali Fortepianowych Sławomir Zubrzycki - pianista, klawikordzista, klawiolinista, kompozytor oraz konstruktor instrumentów.



Współbohaterem tego niecodziennego wieczoru będzie – prócz pianisty i samej muzyki – będzie również instrument, na którym ona zabrzmi - „viola organista” – instrument, który Sławomir Zubrzycki zbudował według szkiców Leonarda da Vinci zawartych w dwunastotomowym zbiorze jego notatek z lat 1489-1492, znanym dzisiaj jako Codex Atlanticus (wł. Codice Atlantico) i przechowywanym w mediolańskiej Biblioteca Ambrosiana.



Viola organista jest połączeniem instrumentu klawiszowego ze strunowym. Z wyglądu zewnętrznego viola organista przypomina klawesyn, z typowym pudłem i klawiszami. Ale wewnątrz, prócz strun, kryją się wirujące smyczki w formie pasków napiętych na kręcących się kołach. Naciśnięcie klawisza powoduje ruch mechanizmu, który przyciąga strunę do tych wirujących kół, dzięki czemu wydobywa się z niej ciągły dźwięk, jak gdyby od pociągnięcia smyczkiem po strunie violi.

 

Na takim to instrumencie zabrzmi muzyka z kilku stuleci, od XVI do XVIII wieku, począwszy od różnych tańców i melodii na lutnię czy też organy, zgromadzonych przez znanych z nazwiska, choć czasem też i anonimowych muzyków doby Renesansu, po dzieła doby baroku, w tym utwory tak ciekawych postaci jak wielki wirtuoz violi, tajemniczy Monsieur de Sainte Colombe czy jego uczeń – Marin Marais.

 

Bilety w cenie normalny: 40 zł, ulgowy 30 zł, karta melomana 20 zł do nabycia w kasie filharmonii pon.-pt. w godz.10-18. Początek piątkowego wydarzenia o godz. 19.


W programie recitalu:
Taniec Hajducki, Jeszcze Marcinie, Taniec – z Tabulatury organowej Jana z Lublina (1537-1548)
Dobry Taniec Polski – z Tabulatury organowej Christiana Loeffelholtza (1585)
Taniec Polski – z Tabulatury lutniowej Mateusza Weisseliusa (1592)
Taniec Wyrwany – z Tabulatury lutniowej z XVII w.
Taniec z Polski – z Tabulatury lutniowej Mikołaja Valleta (1615)
Jakub Polak (ok.1545 – ok.1605):
Courante
Gagliarda
Wojciech Długoraj (ok.1550 – ok.1619) – Vilanella
Marin Marais (1656–1728) – Les voix humaines (En rondeau) z Deuxiême Livre de Pièces de viole (trans. P. Gouin)
Carl Friedrich Abel (1723–1787) – Allegro d-moll, WKO 205
Marin Marais – Suite h-moll z Pièces de Viole du Seconde Livre, 1701 (trans. John Phelan), wybór:
Prelude
Petitte Fantaisie
Gavotte
Menuet
Tombeau pour Mons'r de Lully
Mr de Sainte-Colombe (16?? – 17??) – Concert XLIV (Concert à deux violes égales, trans. S. Zubrzycki):
Tombeau Les Regrets
Quarillon
Les Pleurs
Joye des Elizées
Les Elizées
Antoine Forqueray (1671/2-1745) – La Couperin z 1ère Suite for viola da gamba (trans. Jean-Baptiste-Antoine Forqueray)
Marin Marais – Les Folies d 'Espagne z Pièces de Viole du Seconde Livre, 1701 (trans. S. Zubrzycki)